Hout-Vaert 2018 zoekt geïnteresseerde schippers met een stalen of houten erfgoedschip die mee willen doen met de reis van Dokkum via de Prinsentuin in Leeuwarden en Grou naar IJlst, van 19 tot en met 22 juli.

Hout-Vaert vertelt deze zomer het unieke verhaal van ons hout, van historie tot toekomst, van zaadje tot product. Het varende erfgoedtheater reist in het kader van Culturele Hoofdstad van Dokkum Houtzaagmolen De Rat in IJlst, samen met een machtig houten vlot.

Molenaar Simon Jellema van De Rat heeft de uitdaging aangenomen om een groot houten vlot te bouwen van 18 meter lange Douglas-stammen. Het vlot wordt gebouwd in Dokkum en door de sleepboot ‘Djati’ van Marcel van der Molen en de opduwer ‘Alderferkuorrendst’ van de familie Bosma naar IJlst gevaren.

De organiserende stichting Hout-Vaert 2018 zoekt nog enthousiaste eigenaren en schippers van staal of hout om samen met het machtig grote vlot de reis te maken en deze prachtige ode aan het hout in beeld te brengen met muziek, theater, workshops en lezingen aan boord van de schepen en het vlot.

Interesse? Meld je per omgaande aan bij Rolf van der Mark en Peter Tolsma via het mailadres varen@hout-vaert.nl . Meer informatie over Hout-Vaert 2018  op www.hout-vaert.nl

Hout-Vaert 2018 is een initiatief uit de mienskip van het maritieme erfgoed in Friesland tijdens LF2018.

Dokkum 19 juli- Leeuwarden 20 juli- Grou 21 juli- IJlst 22 juli