Leerlingen van drie derde klassen van het Leeuwarden Lyceum / Technasium Piter Jelles bedachten de afgelopen maanden bijzonder verrassende oplossingen en ontwerpen voor een nieuwe beweegbare Prins Hendrikbrug.

De school vroeg Museumhaven Leeuwarden mee te denken over een les- serie binnen het vak Ontwerpen & Onderzoeken met als inzet het bouwen van een beweegbare PH- brug. In november gaf Museumhaven de leerlingen een pakket eisen en achtergronden mee voor hun onderzoek. Afgelopen week presenteerden de leerlingen in 22 groepjes hun beweegbare brug- modellen. Aan de hand van digitale presentaties, schetsen, technische tekeningen, modellen en zelfs een enkele animatiefilm vertelden ze trots over hun ontwerpfilosofie en keuzes en legden ze de werking van hun model uit.

In de uiteindelijke beoordeling vroeg Museumhaven Leeuwarden het advies en inzicht van Hus en Hiem. Verrassende bruggen en bijzondere ontwerpen zoals de waterdruppelbrug, sommige spectaculair zoals de op hydraulische pijlers rustende afzinkbare brug (wellicht een wereldprimeur?) en een oprolbare brug; sommige ontwerpen briljant, andere vooral functioneel in vorm maar bijzonder in ontwerp of uitstraling. ‘Vooral mooi om te zien hoe de leerlingen zich hebben vastgebeten in het onderwerp, wat leerlingen kunnen en durven bedenken en hoezeer ze op zoek gaan naar eigen ontwerpkeuze en dat vertalen in studie en model’, luidde samengevat het gezamenlijke oordeel.

Museumhaven Leeuwarden is verheugd over de samenwerking met Piter Jelles en prijst de inzet, het onderzoek, de presentaties en de verrassende uitkomsten van de klassen 3A,B en G van het Piter Jelles. Hieronder een selectie van de 22 ontwerpen. Alle leerlingen bedankt!