Risico

In 1915 werd door de scheepsbouwwerf ’t Huis de Merwede in Papendrecht het schroefstoomschip Risico opgeleverd. Het schip was 13,70 meter lang, 3,38 meter breed en het had een laadvermogen van 17 ton. Onderdeks stond een stoommachine van 60 pk, waarmee de boot tot 1949 gevaren heeft voor de N.V. Sleepbootonderneming Risico te Oosterhout van P.J. Zwaans. Er werden sleepschepen met olieproducten mee gesleept in zuidwest Nederland.

Na de tweede wereldoorlog werd de Risico door de nieuwe eigenaar H.L. Maas uit Born gemotoriseerd. De boot ging sleepschepen slepen in de regio Limburg. Rond 1959 ging de boot naar E. Hut te Delfzijl. De naam werd veranderd in Al-Gri, ter ere van zijn dochters Ali en Grietje. Later werd G.A. Kombrink uit Terneuzen de nieuwe eigenaar. De boot werd ingezet voor sleep- en baggerwerk in Terneuzen en omgeving.

Bij de Risico heeft men rekening gehouden met het feit dat de motor er soms uit moet voor revisie of vervanging. Het dak van de machinekamer kan, compleet met kap en schoorsteen, worden verwijderd. (Wel even 142 moeren losdraaien!). In de “Risico” stond vanaf 1949 resp. een (“Blauwe”) DEUTZ (105PK), een M.A.N. (115PK) en vanaf 1971 een Scania Vabis DSI10 van 200PK. De boot kwam rond 1975 in handen van particulieren en heeft onder de naam Jeanne jarenlang rondgevaren op de Westerschelde als visboot voor het personeel van Philips Lighting in Terneuzen.

In 1995 kocht de familie Kats de boot en is de oorspronkelijke naam Risico weer in ere hersteld.