Leeuwarden- Maandag 23 maart a.s. is een historische dag voor Leeuwarden: op de politieke agenda staat de behandeling van het burgerinitiatief voor een nieuwe, beweegbare Prins Hendrikbrug in hartje binnenstad. Aanvang van het voor publiek toegankelijke debat is om 19.00 uur, Raadszaal, Hofplein 38.

Op 18 december 2014 diende de Stichting Museumhaven Leeuwarden het burgerinitiatief formeel in bij de voorzitter van de raad, burgemeester F. Crone. De Stichting verzoekt de politiek om de huidige vaste brug te vervangen door een beweegbare brug. Daarmee wordt de historische situatie hersteld en is de oostelijke doorvaart door de stad weer mogelijk. In 1969 is de draaibare Prins Hendrikbrug in hartje centrum onnodig  vervangen door een vaste brug en nam Leeuwarden afscheid van de functie van haar historische waterrijke infrastructuur, die tot opkomst, ontwikkeling en bloei van de stad heeft geleid. De beweegbare brug is sinds ’69 vaak bedacht in nieuwe vergezichten en concepten, maar realisatie is er nooit van gekomen.

De belemmering zorgt sinds 1969 voor een statische oostzijde van de binnenstad –tussen de brug en de Blokhuispoort-, belemmert een vlotte doorvaart van Grouw naar Leeuwarden, Dokkum en Lauwersmeer, verhindert initiatieven als dagelijkse rondvaarten tussen Leeuwarden, Prinsenhof, Alde Feanen en Grouw en stagneert verdere (sociaal)economische en recreatieve ontwikkeling in en om de stad.

Een ideaal moment

Een nieuwe en beweegbare brug optimaliseert de waterrijke infrastructuur en biedt een goede mogelijkheid een herkenbare entree van station naar binnenstad te creëren. De Friese hoofdstad heeft met Culturele Hoofdstad 2018 in het vooruitzicht een prachtige kans en het een ideale moment om de international bejubelde waterrijke infrastructuur,  de entree en de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad in een klap te verbeteren. Al decennia lang rouleren plannen om de brug weer beweegbaar te maken; Stichting Museumhaven Leeuwarden meent dat dit het ideale moment is het besluit tot realisatie daarvan te nemen.

Veel steun

Stichting Museumhaven Leeuwarden heeft voor het initiatief veel steun mogen ontvangen van inwoners, bedrijven, watersporters, vertegenwoordigers van Hiswa, KNWV en Recron en natuurlijk de Leeuwarder watersportverenigingen en – bedrijven. Dank daarvoor!