Zo zag dat er lang geleden uit, aankondigingen in de krant over de vaarten met de stoombootdiensten. Die advertenties bestaan niet meer, maar Stânfries X gaat de beurtvaart herstellen begin september en u kunt mee. Van Leeuwarden naar Dokkum (op zondag 1 september) of van Dokkum naar Leeuwarden (op woensdag 11 september).

Stânfries X doet voor het eerst mee aan de Admiraliteitsdagen in Dokkum (5-8 september) en dat is een prachtige gelegenheid de betaalde beurtvaart te herstellen. Er kunnen per vaart 12 personen en diverse goederen mee aan boord, aanmelden kan vanaf nu. Inmiddels is bekend dat Distilleerderij Boomsma haar speciale gin voor het maritieme festival in Dokkum met Stânfries X zal laten vervoeren. Op de terugreis staan onder meer Wilhelmina pepermunt van Fortuyn, speciaalbieren van ’t Kald Kletske van Brouwerij Dokkum en garnalen van het Wad van de WL17 en LO8 gepland om mee te gaan van Dokkum naar Leeuwarden. Een tussenstop in Burdaard behoort tot de mogelijkheden.

Kosten per persoon: € 35,00 per reis, inclusief verzorging. Een beperkt aantal fietsen van passagiers kan mee voor € 2,50. Bedrijven die goederen willen laden, kunnen in overleg treden met de reder van Stânfries X, de stichting Museumhaven Leeuwarden. Heenreis op zondag 1 september; terugreis op woensdag 11 september. Nadere informatie over vertrektijd en exacte locatie van vertrek volgen.

Aanmelden uitsluitend via: info@museumhavenleeuwarden.nl

Stichting Museumhaven Leeuwarden en Admiraliteitsdagen Dokkum zijn verheugd de beurtvaart op deze manier in ere te herstellen. Het verstevigt de historische banden tussen Leeuwarden en Dokkum en vestigt de aandacht op het bijzondere stroomgebied van de Dokkumer Ee.

Vaar mee! We zien uw aanmelding graag tegemoet.

Op de foto: de overdracht van de speciale Admiraliteitsvlag aan Stânfries X.

Voor meer informatie over de Admiraliteitsdagen kijkt op hun website www.admiraliteitsdagen.nl