Motie burgerinitiatief Beweegbare Prins Hendrikbrug

 

De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 13 april 2015, behandelende het burger initiatief Beweegbare Prins Hendrikbrug.

 

Constaterende dat

-        De Leeuwarder Museumhaven het initiatief is gestart om de Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken en daar veel maatschappelijke ondersteuning voor heeft gekregen.

 

Overwegende dat

-        De huidige Prins Hendrikbrug een obstakel is in watersportroutes, ruimtelijk van lage kwaliteit is en bovendien enorm is over gedimensioneerd.

-        Een smallere beweegbare Prins Hendrik brug bijdraagt aan de stedenbouwkundige opwaardering van de nieuwe stadsentree  en rode loper vanaf het nieuwe stationsgebied tot en met het nieuwe Wilhelminaplein.

-        Een beweegbare Prins Hendrikbrug en een bevaarbare oostelijke vaarroute door Leeuwarden, de Friese hoofdstad één uur dichter bij de Alde Feanen en Grou brengt en v.v.

-        Daarmee de verbinding tussen hoofdstad en watersport gebied aanmerkelijk vergroot.

-        De oostelijke vaarroute een veel aantrekkelijkere vaarroute is voor watersporters dan de huidige zuidwestelijke route.

-        De Oostelijke vaar route een impuls kan zijn voor het gebied vanaf De Froskepôlle > de jachthaven bij de Greuns > de Emmakade > het gebied rondom de Blokhuispoort en de Bibliotheek > het gehele Leeuwarder centrum.

-        Een beweegbare Prins Hendrikbrug  een impuls betekent voor onze historische museumhaven.

-        Een beweegbare Prins Hendrikbrug een voorwaarde is om de oostelijke doorvaartroute langs het Leeuwarder centrum überhaupt te creëren.

-        Een beweegbare brug en oostelijke vaarroute een investering in watersportvoorzieningen is, en daarmee mogelijk meer watersporttoeristen kan trekken, wat weer leidt tot meer bestedingen in Leeuwarden en daarmee tot meer werkgelegenheid.

 

Voorts overwegende:

-        Dat nu niet bekend  is wat de economische effecten van een beweegbare brug en oostelijk vaarroute (kunnen) zijn.

-        Dat evenmin bekend is wat de totale kosten zijn, inclusief de kosten van de huidige brug / route.

-        Dat de nieuwe gemeente Leeuwarden geen actuele visie of heldere ambities heeft geformuleerd ten aanzien van haar eigen positie op het gebied van watersport recreatie en toerisme in Fryslân.

 


 

Draagt het college op:

1.      Om de relevante toeristische, economische, stedenbouwkundige, historische en verkeerskundige effecten van  de openstelling van Prins Hendrikbrug en de oostelijke doorvaartroute langs het Leeuwarder centrum op hoofdlijnen in kaart te brengen.

2.      Om de totale (aanvullende) kosten van een nieuwe brug, het doorvaarbaar maken van de oostelijke route en de situatie van de huidige brug in kaart te brengen.

3.      Een integrale businesscase uit te werken, rekening houdend met:

a.      Twee fases, te weten de Pirns Hendrikbrug en de gehele oostelijke vaarroute,

b.     mogelijke cofinanciering van mede overheden,

c.      mogelijke cofinanciering van  fondsen,

d.     mogelijke bijdragen “in natura”,

e.      eventuele financiering van derden,

f.       mogelijke financiële  ruimte uit bestaande / vrijvallende budgetten binnen eigen gemeentelijke  projecten, programma’s of begroting in kaart te brengen.

4.      De raad uiterlijk september 2015 de uitkomsten voor te leggen.

 

 

PvdA                     D66                        PAL/GroenLinks              NLP                       FNP

Hein de Haan    Frans Jan Smit   Piet van der Wal              Wyb Feddema  Pier Tilma