Motie burgerinitiatief Beweegbare Prins Hendrikbrug
De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen
op 13 april 2015, behandelende het burger initiatief Beweegbare Prins
Hendrikbrug.
Constaterende dat
-
De Leeuwarder Museumhaven het initiatief is gestart om de
Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken en daar veel maatschappelijke
ondersteuning voor heeft gekregen.
Overwegende dat
-
De huidige Prins Hendrikbrug een obstakel is in
watersportroutes, ruimtelijk van lage kwaliteit is en bovendien enorm is over
gedimensioneerd.
-
Een smallere beweegbare Prins Hendrik brug bijdraagt aan
de stedenbouwkundige opwaardering van de nieuwe stadsentree en rode loper vanaf het nieuwe stationsgebied
tot en met het nieuwe Wilhelminaplein.
-
Een beweegbare Prins Hendrikbrug en een bevaarbare
oostelijke vaarroute door Leeuwarden, de Friese hoofdstad één uur dichter bij
de Alde Feanen en Grou brengt en v.v.
-
Daarmee de verbinding tussen hoofdstad en watersport
gebied aanmerkelijk vergroot.
-
De oostelijke vaarroute een veel aantrekkelijkere
vaarroute is voor watersporters dan de huidige zuidwestelijke route.
-
De Oostelijke vaar route een impuls kan zijn voor het
gebied vanaf De Froskepôlle > de jachthaven bij de Greuns > de Emmakade
> het gebied rondom de Blokhuispoort en de Bibliotheek > het gehele
Leeuwarder centrum.
-
Een beweegbare Prins Hendrikbrug een impuls betekent voor onze historische
museumhaven.
-
Een beweegbare Prins Hendrikbrug een voorwaarde is om de
oostelijke doorvaartroute langs het Leeuwarder centrum überhaupt te creëren.
-
Een beweegbare brug en oostelijke vaarroute een
investering in watersportvoorzieningen is, en daarmee mogelijk meer
watersporttoeristen kan trekken, wat weer leidt tot meer bestedingen in
Leeuwarden en daarmee tot meer werkgelegenheid.
Voorts overwegende:
-
Dat nu niet bekend
is wat de economische effecten van een beweegbare brug en oostelijk
vaarroute (kunnen) zijn.
-
Dat evenmin bekend is wat de totale kosten zijn,
inclusief de kosten van de huidige brug / route.
-
Dat de nieuwe gemeente Leeuwarden geen actuele visie of
heldere ambities heeft geformuleerd ten aanzien van haar eigen positie op het
gebied van watersport recreatie en toerisme in Fryslân.
Draagt het college op:
1.
Om de relevante toeristische, economische,
stedenbouwkundige, historische en verkeerskundige effecten van de openstelling van Prins Hendrikbrug en de
oostelijke doorvaartroute langs het Leeuwarder centrum op hoofdlijnen in kaart
te brengen.
2.
Om de totale (aanvullende) kosten van een nieuwe brug,
het doorvaarbaar maken van de oostelijke route en de situatie van de huidige
brug in kaart te brengen.
3.
Een integrale businesscase uit te werken, rekening
houdend met:
a.
Twee fases, te weten de Pirns Hendrikbrug en de gehele
oostelijke vaarroute,
b.
mogelijke cofinanciering van mede overheden,
c.
mogelijke cofinanciering van fondsen,
d.
mogelijke bijdragen “in natura”,
e.
eventuele
financiering van derden,
f.
mogelijke financiële
ruimte uit bestaande / vrijvallende budgetten binnen eigen
gemeentelijke projecten, programma’s of
begroting in kaart te brengen.
4.
De raad uiterlijk september 2015 de uitkomsten voor te
leggen.
PvdA D66 PAL/GroenLinks NLP FNP
Hein de Haan Frans
Jan Smit Piet van der Wal Wyb Feddema Pier Tilma