Culturele Hoofdstad LF- 2018 is een een prachtig evenement rijker: Hout-Vaert 2018. Bedacht en uitgevoerd door enthousiastelingen van het varende erfgoed in Friesland. Noteer het in uw zomer-agenda: donderdag 19 tot en met 22 juli, de reis van Dokkum via Leeuwarden en Grouw naar IJlst met 80 schepen en een machtig houten vlot.

Hout-Vaert 2018 vertelt het verhaal van de historie, toekomst en betekenis van ons hout. Van de handel tussen Friesland en Scandinavië, van het gebruik van hout in onze gebouwen, kerken en boerderijen; over de betekenis, de schoonheid van een duurzaam materiaal met toekomst in de circulaire economie. Hout-Vaert 2018 is een varend erfgoed theater dat door de Friese wateren trekt en in ieder van de vier plaatsen het boeiende verhaal van hout verbeeldt. Het verhaal van aankoop tot veiling van het hout en transport door Friesland, exposities aan boord, cultuur in de havens, muziek en theater op en rond het grote vlot: een grandioos mooie beleving, vrij toegankelijk voor een breed publiek, van kinderen tot opa en oma.

Tachtig erfgoedschepen en een machtig houten vlot vormen een indrukwekkende vloot op de Friese wateren. De start is op donderdag 19 juli in Dokkum, op vrijdag 20 juli is de vloot in de Prinsentuin in Leeuwarden, op zaterdag 21 juli arriveren vlot en schepen in Grouw en op zondag 22 juli gaat de reis naar het 750-jarige IJlst en wordt afgemeerd bij Houtzaagmolen De Rat in IJlst.

Het initiatief voor Hout-Vaert 2018 is afkomstig van de voormalige organisatie van De Boat Giet Oan (Friesland, 2011), de werkgroep Wurkgroep Maritime Skiednis van de Fryske Akademy en (leden van) LVBHB, St. Stamboek Ronde- en Platbodemjachten en Stichting Museumhaven Leeuwarden. Het idee is werkelijkheid geworden en deze zomer laten we met z’n allen en in goede samenwerking met de vier havens in een geweldig mooi mienskipevent zien wat de betekenis is van het varende erfgoed in de ontwikkeling in de historie, maar zeker ook voor de duurzame toekomst van Friesland, want hout is duurzaam en hout zit al eeuwenlang in ons dna. Voor meer informatie kijkt u op www.hout-vaert.nl

Hout-Vaert 2018: beleef het mee!