Projectonderwijs en praktijk horen bij elkaar. Deze dagen ontdekken leerlingen van het Leeuwarder Lyceum Piter Jelles voor hun project ‘Beweegbare Prins Hendrikbrug’ vier Leeuwarder bruggen in de praktijk.

Voor het vierde jaar op rij verstrekte Museumhaven Leeuwarden begin september de opdracht voor het brugproject. Leerlingen gaan op zoek naar een oplossing om de Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken voor de recreatievaart. Dit jaar ondersteunt Museumhaven Leeuwarden de lessen ook in de praktijk, omdat Stânfries X-bootsman en leerlingbegeleider Hans Spiekstra de leerlingen op school met raad en daad bijstaat. In dat kader komen de leerlingen met hun docent ook naar de binnenstad om aan de hand van vier bruggen – Eerste Kanaalsbrug, Blokhuispoortbrug, Wirdumerpoortsbrug en Prins Hendrikbrug- meer te leren over constructie, vorm, inpassing omgeving, materiaalgebruik, veiligheid, verkeer en een stukje historie.

Het project resulteert na tien weken in verrassende oplossingen voor een mogelijke nieuwe beweegbare brug, compleet met modellen, uitleg over materialen, constructies, werktekeningen en berekeningen.