Albert Hendriks van Friesland Holland gaat Leeuwarden als stad van water en toekomstige Culturele Hoofdstad promoten op de meest toonaangevende  watersportbeurs ter wereld van 17 t/m 25 januri in het Duitse Düsseldorf. Leeuwarden 2018 op BOOT 2015. De stand komt midden in de nieuwe watersportvakantiehal, hal 14, direct naast het cruisepaviljoen van de grote Duitse touroperator TUI. Ook Kollum, Frieslands nieuwste watersportplaats, krijgt er een stand.

De Friese hoofdstad wordt in Duitsland door het bureau voor toerisme Friesland Holland gepresenteerd als waterstad, als culturele hoofdstad van Europa in 2018 én als historische en culinaire topattractie. Ook de voor buitenlanders zeer interessante motorjachten- en sloepenbeurs Boot Holland in WTC Expo (6-11 feb. 2015) wordt er stevig gepromoot.

Leeuwarder ondernemers

“Zo kunnen alle Friese hotels, bed and breakfasts, jachtverhuurders en jachtbouwers al vanaf januari 2015 economisch profijt trekken uit de benoeming van Leeuwarden tot European Capital of Culture 2018,” zegt Friesland Holland-directeur Albert Hendriks. Hij zit met enthousiaste Leeuwarder ondernemers om de tafel voor de bemanning van de stand. “Zij zijn de beste promotors; zij kennen de stad en weten hoe je geïnteresseerden direct van dienst kunt zijn.”

Eigen campagne

Hendriks, al jaren een fanatieke voorstander van Leeuwarden CH 2018, is september 2014 “in arren moede” zelf gestart met de vermarkting van Leeuwarden als cultuurstad, los van de officiële organisatie. Die is volgens hem vooral druk met het benoemen en promoten van dure bobo’s van buiten Friesland en het ontwikkelen van chique festivals in en voor de Friese hoofdstad.
“Er komt helemaal geen internationaal geluid uit Leeuwarden. Het is er op dat vlak doodstil. In het belang van mijn zakelijke relaties in en om Friesland heb ik de promotiemachine zelf maar opgestart. Uit ervaring weet ik dat een goede warming-up meer tijd vergt dan de wedstrijd zelf. Touroperators en andere organisatoren van groepsreizen, zoals scholen en universiteiten, denken jaren vooruit. Ook individuele vakantiegangers, zoals huurders van een plezierjacht, willen graag tijdig op ideeën worden gebracht.”