De oostelijke vaarroute en de beweegbare Prins Hendrikbrug in Leeuwarden, zijn toegevoegd aan het Ambitiedocument Verkeer & Vervoer 2019-2050. Een motie daartoe van D66, PvdA, PAL Groenlinks en FNP werd gisteravond met 22 stemmen voor aangenomen.

Het genoemde Ambitiedocument voor de komende dertig jaar van de wethouders Douwstra en De Haan werd begin januari openbaar en bevatte wel de wens voor een aquaduct in de spoorlijn Leeuwarden- Heerenveen. Het document stelde ook in navolging van provincie Fryslân, de constatering dat beroepsvaart en recreatievaart waar mogelijk worden gescheiden, maar verbond daar geen consequentie aan.

En dat terwijl, zo meent Museumhaven Leeuwarden, juist bij Leeuwarden er alle kand is om die twee verkeersstromen te scheiden. We hebben de gemeentelijke politiek dan ook, net als eerder Provinciale Staten bij de behandeling van het Uitvoeringsplan Van Harinxmakanaal (november 2019), opgeroepen om de oostelijke vaarroute en de beweegbare Prins Hendrikbrug minimaal als optie in de lange termijnplannen op te nemen.

Die wens is door een meerderheid in de gemeenteraad van Leeuwarden nu gehonoreerd. Met dank aan D66, PvdA, PAL Groenlinks en FNP Leeuwarden.

Een van de voorontwerpen (Zwarts Jansma architecten) van een beweegbare PH- brug in Leeuwarden (2017). Scheiding beroeps- en recreatievaart, veiligheid op het water en reuring in de binnenstad…