150 Jaar werfhistorie in Leeuwarden, Stadswerf Leeuwarden. Verborgen parel in Oldegalileën. Vandaag, 21 september 2017, heropend na zwoegen en gezamenlijke inzet. Geloof in eigen kunnen op een historische plek. Stichting Museumhaven Leeuwarden feliciteert de Stadswerf.

Het ligt er nu weer puik bij, de steigers en schiphuizen, het geheel van de werf, waar iedere dag mensen met een (tijdelijke) beperking aan het werk zijn met het werk aan schepen en aan onderhoud. Het is er goed toeven, aan het binnenstedelijke en beschutte water, in de werkplaats, op het hellinkje, in de schiphuizen. ’n Mooie en vooral een goede plek om te werken, met elkaar, voor elkaar.

De heropening vandaag is een eerbetoon aan mensen, aan inzet, aan historie en het besef dat wat goed is moet blijven. En wat goed is, zelfs nog weer beter kan. Stadswerf Leeuwarden heeft de afgelopen jaren met man en macht gewerkt aan een grondige opknapbeurt van de werf, zodat zij weer jaren mee kan. Plannen maken voor behoud en verbetering, fondsenwerven, koppen bij elkaar en uitvoeren met veel eigen inzet. Geen toeters en bellen, gewoon goed en gedegen te werk gaan met gebruikmaking van wat nog lang bruikbaar is. Het resultaat mag er zijn, Stadswerf Leeuwarden is vandaag heropend, onder luid applaus en met diepe waardering voor de mensen die hun schouders er onder hebben gezet.

Stadswerf Leeuwarden, bijzonder door de koestering van mensen voor scheepshistorie middenin de groeiende stad, een koestering die waarde krijgt in hedendaags denken over de betekenis voor ons allen. Kleinschalig, dichtbij, gepassioneerd en alleen te behouden als je er samen je schouders onder wilt blijven zetten.

Stichting Museumhaven Leeuwarden wenst werfbaas Mathijs Westra en alle mensen van en rond de stadswerf behouden vaart en een gezonde, puike toekomst!