Hendrika

Beurtschip (anno 1930)

Hendrika

2020-09-14T14:25:54+02:0019 april 2020|

Hendrika

De Hendrika is gebouwd voor Jaap van Rijn, die er vaatjes haring mee voer vanaf de zeehavens naar Katwijk. Katwijk had en heeft namelijk geen zeehaven maar wel een grote haringvloot. De schepen kwamen vaak in Vlaardingen of IJmuiden de vangst aanlanden en die moest dan voor verdere verwerking naar Katwijk.  Lees meer »

Algemeen

  • Type: Beurtschip

  • Lengte: 28,20 meter

  • Breedte: 5,30 meter

  • Diepgang: 1,67 meter

Fotogalerij

Meer over het schip

Bij de bouw stond er een Kromhout 2cil. type MD2 44PK in. In 1955 is het schip gekocht door G. van Ruiten in Oude Wetering. Deze onderhield de beurtdienst
Rotterdam-Amsterdam-Haarlem v.v. De beurtvaartonderneming is in de zestiger jaren voortgezet door zijn zoon, S.M.van Ruiten, maar bestaat niet meer. Van Ruiten liet in 1972 het laadruim vergroten, van 114,976 naar 121,065 ton, en het schip hermeten. In 1975 kochten de heren J.B. en C.J.van Wijnen, het schip, veranderden de naam in Fimaro en gebruikten het als fietsenwerkplaats.

In de jaren ’80 werd het recreatieschip voor de nieuwe eigenaar J.J. Hof in Epe, die er veel mee voer in Friesland en op het IJsselmeer. De verkoop in 1985 of 1986 aan E. van Tilburg is niet helemaal zeker. In ieder geval lag het schip tot 1990 in Enkhuizen.

Vanaf 1990 tot september 1991 lag de Hendrika voor het eerst in Leeuwarden, in bezit van M.G. van Iersel en D.G. Klos. En in september 1991 kocht de huidige eigenaar, A.R.Seuninga, tot 2002 nog met A.M.Groenenberg, de Hendrika, die sinds die tijd in de Museumhaven van Leeuwarden ligt.

De Hendrika heeft twee meetbrieven gehad: 7316 Amsterdam en 35004 Rotterdam, de teboekstelling is 1403BLeid1953.

Kort en goed

  • Bouwjaar: 1930

  • Werf:

  • Plaats:

  • Bouwmateriaal: staal

  • Vorige namen:

  • Oorspronkelijke functie:

  • Oorspronkelijke vracht: boeltjes (netten en haringvaatjes), beurtgoed

  • Motor: Volvo Penta (MD67C, 744)
  • Waterverplaatsing: 121 ton

  • Hoogte incl. mast: xx,x meter

Officieel

Geregistreerd bij FVEN (nr 3027)

Geregistreerd bij het Historisch Bedrijfsvaartuig (nr 10372)

Geregistreerd bij “De Binnenvaart” (nr 7666)

Kenmerken: ENI (nr 03031403), Marifoon (PG9629), MMSI (nr 244690295)

Ga naar de bovenkant