Stânfries X

Stoomgoederenboot (anno 1911)

Stânfries X

2020-09-29T09:55:22+02:0019 april 2020|

Stânfries X

Dit bijzondere schip en tegenwoordige boegbeeld van de Museumhaven werd in 1911 gebouwd op de werf van Botje Ensink in Groningen en daar voorzien van een triple expansie stoommachine. Het schip was ooit 31,5 meter lang, maar is na de oorlog op scheepswerf Welgelegen in Leeuwarden met vijf meter verlengd. Toen is overeenkomstig een dieselmotor aangebracht. Lees meer »

Algemeen

  • Type: Stoomgoederenboot

  • Lengte: 31,50 meter

  • Breedte: 5,20 meter

  • Diepgang: 1,20 meter

Fotogalerij

Meer over het schip

De vracht aan boord bestond eigenlijk uit van alles en nog wat. De deuken in het dek herinneren nog aan de lading vaten die daar vaak werden geplaatst. Als ‘Leny’ werd het schip vanaf 1965 ingezet als classificeerdersboot in de haven van Rotterdam.

Stânfries X kon in 1997 ternauwernood van de sloop worden gered en na aankoop door Friesland Bank in 2002-2003 door Scheepsbouwbedrijf Kroes in Leeuwarden gerestaureerd. Als voortstuwing wordt een Deutz SF 716 gebruikt, afkomstig uit een voormalige bilgeboot in de Groninger Eemshaven. Bij 1800 toeren levert die een vermogen van 180 pk op. De Stânfries X is opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten.

Kort en goed

  • Bouwjaar: 1911

  • Werf: Botje Ensing

  • Plaats: Groningen

  • Bouwmateriaal:

  • Vorige namen: Drachten I

  • Oorspronkelijke functie: beurtschip

  • Oorspronkelijke vracht:

  • Motor: Deutz (180pk)

  • Waterverplaatsing: xx ton

  • Hoogte incl. mast: xx,x meter

Officieel

Geregistreerd bij FVEN (nr 2187) als Varend Monument ®

Geregistreerd bij “De Binnenvaart” (nr 8758)

Kenmerken: ENI (nr 02300566), Marifoon (PE3408),  MMSI (nr 244750177)

Andere schepen

Enkele andere schepen in de Museumhaven:

Ga naar de bovenkant