Een bijzonder politiek moment: vanavond dienen een aantal partijen in de Leeuwarder gemeenteraad een motie in om het College op te roepen de plannen om de Prins Hendrikbrug weer beweegbaar te maken, op korte termijn in gang te zetten. De motie voorziet in het aanvangen van de uitvoering begin 2019, net na het Culturele Hoofdstadjaar. Krijgt Leeuwarden in 2019, 50 jaar na het afsluiten van de doorvaart, een nieuwe beweegbare Prins Hendrikbrug?

Het worden spannende weken, want zal de oproep van de indieners van het burgerinitiatief om de brug beweegbaar te maken, aanslaan bij een meerderheid in de raad? Keert de levendigheid in het Museumhavengebied weer terug, stemt de meerderheid in met een architectonisch mooie brug voor de recreatievaart? Zal bootliefhebbers straks echt weer een alternatief hebben om niet over het Van Harinxmakanaal te hoeven en veilig door de stad te varen als deel van de staande mastroute? Zullen inderdaad ondernemers hun kansen grijpen om langs het bevaarbare water activiteiten te ontplooien?

D66, PAL Groen Links, Verenigd Links, FNP, en Lijst Pier Tilma dienen de motie in om het College te bewegen tot actie nu de middelen er zijn . Ook Museumhaven Leeuwarden vaart wel bij de beweegbare Prins Hendrikbrug, die kwaliteit, leefbaarheid en levendigheid terugbrengt op het water, op de kades en in dit deel van de binnenstad. Het plan past bovendien naadloos in een integrale aanpak van de binnenstad, zoals het College dat deze maanden aan het voorbereiden is.

Omrop Fryslân bracht de motie vanochtend al ter sprake in haar radioprogramma:  http://www.omropfryslan.nl/utstjoering/fryslan-fan-e-moarn-fan-3-july-2017-0600