Deze zomer van 17 juli tot en met 30 augustus kunt u iedere woensdagmiddag en vrijdagmiddag terecht aan boord van Stânfries X voor het bezoeken van de expositie Beurtvaart. De voormalige beurtvaarder Stânfries X ligt in de zwaaikom aan de Wirdumerpoortsdwinger 8, tegenover de Beurs (nu Campus Fryslân).

Friesland kent een uitgebreid vaarwegennet dat honderden jaren lang de verbinding vormde tussen dorpen en steden. Schepen zorgden voor het transport van goederen, dieren en mensen. Na de trekschuiten volgden zeilende schepen zoals tjalken en skûtsjes en met de intrede van de stoommachine en de dieselmotor vanaf de laatste decennia van de negentiende eeuw, verdwenen langzamerhand de zeilende schepen uit beeld. Uiteindelijk konden ook deze gemotoriseerde schepen de concurrentie met snellere vrachtwagen en de trein niet meer aan en zo stierf na de Tweede Wereldoorlog de handelsvaart over water grotendeels uit en werd het stiller op de kaden in dorp en stad.

Honderden jaren heeft de beurtvaart bestaan: het vervoer van goederen, mensen en dieren tegen vastgestelde tarieven op vaste dagen en routes. Niet alleen binnen Friesland, ook naar anderen steden en regio’s. Stânfries X is daar zelf een voorbeeld van, want dat beurtschip voer op de route naar Amsterdam. Andere schepen van de rederij aan de Willemskade in Leeuwarden voeren onder de namen Dokkum, Franeker, Drachten en Sneek op hun vast routes binnen de provincie.

Aan boord van Stânfries X wordt van 17 juli tot en met 30 augustus een expositie gehouden over die beurtvaart. Met afbeeldingen, voorwerpen en boeken uit 1860 met daarin alle vervoerstarieven krijgt u een beeld van de handel over water. De expositie is iedere woensdagmiddag en vrijdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur te bezichtigen. Kosten: € 1,00; voor kinderen tot en met 12 jaar € 0,50. Heeft u nog vragen, mail ze dan naar info@museumhavenleeuwarden.nl